Előírt vagy kötelező hajófelszerelések
Mivel napi szinten találkozom a jelenséggel, érdemes beszélnünk róla: mielőtt egy halom teljesen felesleges hajófelszerelést vásárolunk, nézzünk utána, hogy a vízi járművünk melyik kategóriába tartozik. Ha az egy csónak, (2022. január 17-e óta) a testhossza nem több mint 7 méter, névleges vitorlafelülete nem lépi túl a 10 m2-t azaz a motor teljesítménye a 14,7 kW-ot (20 lóerőt) és nem rendelkezik lajstrom számmal, vagyis korábban nem minősítették kisgéphajónak, a kötelező felszerelések listája ebben az esetben nem túl hosszú. Amennyiben lajstrom száma van, a hajótest 7 méternél hosszabb, a névleges vitorlafelülete 10m2-nél nagyobb, és 20 lóerőnél erősebb motorja van, a jármű kedvtelési célú kishajónak minősül. Ebben az esetben az 5. számú Felszerelési Jegyzékben foglaltak szerint alakulnak a vonatkozó előírások.Abban valószínűleg mindannyian egyetértünk, hogy a hatóság által előírt kötelező hajófelszerelések között elég sok marhaság is található, van azonban néhány a kínosan hosszú felsorolásban, amely a saját érdekünkben hasznos - adott esetben életet menthet. Ezeknek a felszereléseknek egyszerűen meg kell lenniük a hajóban és ha minden az előírásoknak megfelelő, azzal számos bírságot, bosszúságot, felesleges utánjárást spórolhatunk meg. Sokan azt gondolják, hogy elég, ha a hajóvizsgán minden megvan, összetarhálnak pár penészes mellényt, aztán pár nap múlva az igazoltató vízirendőr újra elkéri az összes cuccot. Na az nem lesz olcsó!
Az 1987-es hungarocell töltésű mellény már huszonöt éve sem a vizsgán, sem az ellenőrzésen nem megy át, arról nem is beszélve, hogy már akkor is használhatatlanok voltak (mi is forgalmaztuk... rémálom volt). Az 5. számú Felszerelési Jegyzék ezzel kapcsolatban (kivételesen) elég világosan és félreérthetetlenül fogalmaz: EN395 (ISO12402-4) illetve EN396 (ISO12402-3) szabványoknak megfelelő mentőmellény. Nem túl meglepő, hogy a nem megfelelő mellényeken ezen számok egyike sem szerepel, így nyilván egy CE50-es úszássegítő mellény nem minősül mentőmellénynek. Ez tényleg ilyen egyszerű és nem az a rész, ahol alkudozhatunk.
Elég sok bosszúságot okozhat és sokan el is felejtik a tűzoltókészülék és a mentődoboz lejárati idejét, hiszen kinek van ideje ilyen hülyeséggel foglalkozni, ha süt a nap, fúj a szél, hűs a víz. Megér azonban egy pillantást - csak szólok, hogy mínusz 30 ropi, ha nem jártak le.
A kötelező hajófelszerelések listáját hajóméretre bontva itt találod: https://vizvonal.hu/eloirt
Egyéb hajófelszerelések
A többi hajófelszereléssel, veretekkel, alkatrészekkel kapcsolatban csak annyit mondanék, hogy szinte mindegyik beszerzése előtt elég sok mérés lesz a hajón szükséges: szélesség, magasság, furattávolság, helyigény, átmérő stb. Eszméletlenül sokan hiszik azt, hogy egy adott alkatrészből, veretből, felszerelésből csak egyetlen típus létezik, ami éppen akkora és pont olyan, mint amit a hajón találtak. Közel sem! Minden egyes csiga, zsanér, zár, bika gyártónként más-más méretű, furattávolságú, eltérő anyagvastagságú. Csak vitorlacsúszkából legalább 25-30 típus, típusonként 3-4 méret létezik. Ez majdnem minden hajófelszerelésre, szerelvényre igaz. Érdemes felkészülten nekiindulni a vásárlásnak, mert valóban nagyon kevés szabványos hajós cucc létezik. Akad néhány, de tényleg elenyésző. A honlapon lévő fotókon vagy a képek alatti táblázatban igyekszünk a lehető legtöbb méretet megadni, hogy a rendelés vagy vásárlás előtt adjunk a fentiekhez némi támpontot.
<-- Vissza a Hajófelszerelések kötelező vagy előírt Majosháza Pest megye blog oldalra!